Dakar Rally – bedst på motorcykel!
Uncategorized

Dakar Rally – bedst på motorcykel!

De fleste der elsker motorsport og motorcykler kender til Dakar Rally, der som bekendt er et løb fra det centrale Europa (officielt Paris) til Dakar i det vestlige Centralafrika. Det er et utroligt hårdt udholdenhedsløb, der virkelig sætter materiellet på prøve, og blandt de kørere, der hyldest mest, er det oftest motorcyklisterne, der i enlig majestæt krydser utrolige, barske vider over lange afstande på deres endurance-bikes, der nok stammer fra et sponsoreret mærke, men oftest er kraftigt ombygget til det formål at skulle krydse alle former for ørken. De store sponsorater står i kø for at promovere deres mærker: Yamaha, BMW, Ducati, K-tam og andre producenter stiller gerne materiel og mandskab til rådighed for de berømte kørere, og i den uge, hvor løbet foregår, er der stor opmærksomhed fra alle medier på de motorcyklister, der udfordrer materiellet og strækker det optimalt med høj hastighed igennem landskabet.

Motorcyklerne til Dakar Rally skal opfylde helt specifikke krav til størrelse, vægt, ydelse og kapacitet for brændstof og medbragt tilbehør for at kvalificere sig til løbet. Specielt det hollandske mærke, K-TAM, er kendt for kraftigt modificerede standardmodeller, hvor en ramme i stål danner omgivelserne for kraftige motorer, viskos gearkasse der kan modstå støv og sand og et kædetræk med forstærket kæde, der kan trække det kraftige baghjul med et ekstra stort mønster. Affjedringen hos K-TAM er ekstra specielt, idet at vandringen på både for- og bagstøddæmperen har en vanding på over 120mm, og dermed giver det føreren en nogenlunde komfortabel kørsel, når han står op i sadlen på motorcyklen under store dele af ruten igennem ørkenen.

Andre innovationer kommer fra BMW, der har været verdenskendt for sine terrængående motorcykler tilbage fra før 2. verdenskrig. De seneste innovationer byder på alskens elektronik, der både forbedrer køreoplevelsen ved hjælp af aktiv affjedring og styring, samt finder vej igennem ørkenen ved aktiv GPS-styring og billedskærme med landkort fra Nokia HERE som seneste påfund, der dog endnu ikke er godkendt af Dakar-ledelsen som et hjælpemiddel. BMW eksperimenterer ligeledes med ydelsen på deres motocross motorer og har blandt andet prøvet med dieselmotorer på deres motorcykler, ligesom en turbo skulle sætte ekstra kraft på motoren igennem ørkenen. Begge initiativer er dog indtil videre sat på hold, da dieselmotoren ikke kunne klare varmen i længden, da den påsatte turbo simpelthen blev sandblæst af ørkensandet, og da motor og udstødning blev fyldt med sand.