Motosport er populært!
Uncategorized

Motosport er populært!

Rundt i mudderet, eller fræs noget asfalt?

Motorsport er i de seneste år blevet mere og mere populært i Danmark, og udbuddet af nyt materiel og genrer indenfor emnet motorcykler, og hvad de kan bruges til, er stadig stigende og under konstant udvikling. Typerne af motorcykler bliver også delvist udvasket i disse år, eller også fastholder de klassiske mærker deres type af motorcykel, men med nye materialer, teknikker og ingeniørmæssige udviklinger, der kan give helt nye og forbedrede køreoplevelser, økonomi og glæde ved at eje sin egen motorcykel.

Udviklingen sker typisk blandt de største mærker af motorcykler, der har råd til at udvikle og satse på ny teknologi. BMW Motorcykler var som bekendt nogle af de første til at introducere den enkelte bagsvingerarm tilbage i 1980’erne og gjorde dermed udskiftningen af hjul til en leg ved en punktering. Kongemærket for roadbikes, Harley Davidson, blev i mange år kritiseret, men også elsket for deres konventionelle stødstangs-2V motor, helt uden elektronik og med en meget markant stødlyd, når de to store stempler røg op og ned. I dag er Harley Davidson blevet genfødt som et moderne, strømlinet og elegant foretagende. På moderne fabrikker fremstilles topmoderne motorer med elektronisk styring, og de sættes i lavprofilrammer med et eurodynamisk design, afdækkede dæksler, tanke og aerodynamiske forlygter med halogen eller sågar LED-lys. En stil der fortsat kritiseres, men har stor kommerciel succes for fabrikken, og som giver en stor, flydende oplevelse på de lange veje, hvor komforten er højnet væsentligt.

Er man mere til råt maskineri, brede dæk med mønster, hidsige omdrejninger fra totaktsmotorer og lugten af olieblandet benzin, er motocross-maskinen til brug offroad også en type, der er under konstant udvikling. Her er det mere mekanikken, der skal kunne klare en gang tæsk, når der fræses rundt i mudderet og op og ned af bakkerne, med spring, flyvehop igennem målområdet og hurtige sving med bagenden fra et hurtigt drej på gashåndtaget. Det er de klassiske mærker som Yamaha, Kawasaki og Ducati der fører an i innovationen af den ultimative, hurtige racerfølelse med teknikker som direkte indsprøjtning i motorerne, dobbelt-action ophæng på støddæmpere med magnetisk justering, og nye legeringer og letvægtsmetaller som kulfiber, titanium og aluminium i helt nye sammensætninger, der er blevet til letvægtsmotorcykler i verdensklasse!

De største udviklinger findes dog fortsat indenfor crossover-bikes – altså motorcykler, der kan tjene flere formål til privat brug og på landevej. Et godt eksempel er Ducati, der med deres Multistrada serie bygger motorcykler med fremragende affjedringsegenskaber fra motocross-serien, men med moderne 4-taksmotorer og kørecomputer til at vælge imellem forskellige køreformer og på forskelligt underlag. For nutidens købere har også økonomi en væsentlig betydning for hvilken motorcykelmodel, man har råd til, og her er cross-over biken måske det helt rigtige, driftsøkonomiske valg for køberen, der nok vil have en lækker, topmoderne motorcykel, men samtidig kigger på serviceomkostninger og drift som en stor del af beslutningen. Fremtidens motorcykel bliver ikke kedelig – det er blot førerens muligheder, der sætter begrænsningen!